قسمت دوم: یک اسم برایش بگذارید و تصمیم بگیرید که چه مدلی باشد

یک-اسم-1

در قسمت دوم سایت چکاوا قصد داره تا نحوه ساخت پادکست رو آموزش بده، بعد از اولویت ها در قسمت اول، ابتدا باید یک اسم جذب کننده برای پادکست انتخاب کنید، برای شروع باید قدم های اول رو حرفه ای بردارید وسعی کنید زمان پادکست رو استاندارد و بین 15 تا 60 دقیقه در نظر بگیرید، بهتره فاصله زمانی پخش پادکست ها بین دو هفته تا یک ماه باشد و هر قسمت آن هویت جداگانه ای داشته باشه. قبل از شروع، عنوان بندی متن، مخاطب را برای شنیدن آماده تر میکند و به او آمادگی ذهنی می ده.

چگونه میتوانیم پادکست بسازیم؟ (راه و رسم و نکات ساخت پادکست برای مبتدی ها و حرفه ای ها)

 

مازیار ملت خواه

نمونه صدای مستند دانلود نمونه صدای تبلیغاتی دانلود نمونه صدای خبری دانلود نمونه صدای تیپ گویی

30 فروردین 1403
29 فروردین 1403

آریانا امینیان

نمونه صدای حماسی دانلود نمونه صدای خبری دانلود نمونه صدای مستند دانلود نمونه صدای تبلیغاتی دانلود

دستیار صوتی

دستیار صوتی آدیو مارکتینگ روشی برای رسیدن به مخاطب هدف از طریق ابزارهای صوتی بوده است.

25 فروردین 1403
25 فروردین 1403

روز جهانی صدا

شعار روز جهانی صدا در سال 2024: یک جهان ، چند صدا انسان‌ها در زندگی روزمره

قسمت دوم : یک اسم برایش بگذارید و تصمیم بگیرید که چه مدلی باشد.

در سری مقالات “چگونه میتوانم پادکست بسازم؟ ” میخواهیم قدم به قدم چگونگی ساخت پادکست را به شما آموزش بدهیم میتوانید این مقالات را هرهفته از وبلاگ چکاوا دنبال کنید.

find-name-for-podcast

برای پادکستــتان نام نیکو انتخاب کنید :

شاید اولین سوالی که برای ساختن پادکست به ذهن ما میرسد این باشد: ” حالا اسمش را چی بذاریم؟”

قطعا قسمت هیجان انگیز و جذابی هم هست و همه ما دوست داریم یک نام واقعا هوشمندانه برای پادکست خود انتخاب کنیم، یک اسم عجیب و غریب با معانی پنهان. اما به یاد داشته باشید مهمترین ویژگی برای اسم پادکست توانایی راحت پیدا شدن در جستجوهاست. اگر اسم هوشمندانه‌پادکست شما را کسی پیدا نکند محتوای شما شنیده نمی شود.

 نام های طولانی  معمولاً کمتر در ذهن می ماند. شاید یک راه ساده برای انتخاب اسم پادکست این باشد  که یک اسم توصیفی معمولی  روی آن بگذاری مانند پادکست “فردوسی خوانی” یا پادکست “دست نوشته ها” هر دو در اسمشان به محتوای که دارند اشاره  کرده‌اند ، اما  درفضای پادکست فارسی خیلی اسم های ساده طرفدار ندارند. اینجا دور دوره ی کرن ها، مترونوم ها، دایجست ها و چنل بی هاست.  دیگر این تصمیم با شماست بخواهید یک اسم ساده برای  پادکستتان انتخاب کنید یا یک اسم کمتر شنیده شده  یا حتی اسم خودتان را روی  پادکست  بگذارید مثلا “سه شنبه ها با  سیاوش”  یا ”  فلسفه به روایت منیژه”  و یا اسم هایی از این دست.

برای شروع چه باید بکنم ؟

پس از تعیین نوع محتوایی که می‌خواهید در  پادکست خود منتشر کنید. وقت آن است  که به اولین قسمت فکر  کنید. شروع کردن یک پادکست و ساخت اولین قسمت خیلی مهم است اگر می خواهید  پادکست خوبی بسازید باید قدم اول را قوی و حرفه ای  بردارید.

مدت زمان یک پادکست باید چقدر باشد ؟

طول پادکستها به محتوای شما بستگی دارد معمولاً یک پادکست کوتاه کمتر از ۱۵ دقیقه و یک پادکست طولانی حدود یک ساعت است.

در این میان می توان گفت  ۲۰ دقیقه زمان خوبی برای ضبط  است. طول استاندارد یک پادکست که شنونده را موقع شنیدن خسته نکند چیزی بین۲۰ تا ۴۵  دقیقه است.  البته در مورد طولانی یا کوتاه شدن پادکست خود نگران نباشید در نهایت این دو عامل است که مدت زمان پادکست شما را مشخص می کند: محتوای شما و مخاطب شما

اگر شما 50 دقیقه محتوای با ارزش و مناسب دارید، چرا آنرا به 20 کوتاه کنید؟ یا به همین ترتیب، اگر شما می‌توانید در 10 دقیقه همه چیزی را که باید گفته شود، بگوئید ، چرا آن را تا 30 کش بدهید؟ در موارد خیلی شدید که مثلاً طول یک پادکست شما حدود دو ساعت می شود و فکر می کنید که ممکن است مخاطب را خسته کند می توانید آن را  نصف کرده و در دو قسمت مجزا منتشر کنید. البته باید حواستان به نقطه ی اتصال این دو قسمت نیست باشد حس نیمه تمام بودن به مخاطب دست ندهد.

date-for-episode

هر چند وقت یکبار باید قسمت های جدید را منتشر کنم ؟

 یکی از بزرگترین سوالات شروع این است و باید  به شما بگوییم  که بهترین  برنامه برای انتشار پادکست، برنامه ای است که بتوانید به طور منظم به آن وفادار باشید. بنابراین اگر شما می توانید ماهی یک فایل منتشر کنید کافی است و یا اگر می توانید هر دو هفته یک  فایل صوتی تولید کنید عالی است. خودتان را ملزم به تهیه  پادکست  با فواصل زمانی پایین نکنید ، چرا که نظم از سرعت در این زمینه مهم تر است. همیشه یک قسمت عالی در ماه خیلی بهتر از چهار قسمت متوسط هفتگی ست.

به هر قسمت هویت جداگانه بدهید

 مانند انتخاب نام کلی برای پادکست، انتخاب عناوین خوب برای قسمت ها به همان اندازه مهم است.  بزرگترین اشتباه  این است که  قسمت های مختلف پادکست را “قسمت 1″، “قسمت 2” و …. نامگذاری کنید.  هیچکس با دیدن شماره ها متوجه نمی شود که در این قسمت به چه چیزی باید گوش بدهد.  تمام نقطه قوت پادکست این است که این امکان را به آدم ها می دهد که حالی که مشغول انجام کارهای روزمره شان هستند به آن گوش کنند. پس کافی است با انتخاب یک عنوان مناسب و جذاب به آنها دلیلی بدهید که به پادکست تان گوش بدهند.

decreption-of-podcast

 در قسمت توضیحات پادکست  حتما در رابطه با  قسمت مربوطه توضیحات مختصری ارائه کنید. به طوری که کنجکاوی شنونده برانگیخته شود.  البته توجه داشته باشید که توضیحات تان باید در خدمت محتوای پادکست باشد نه فقط متنی برای جذب مخاطب. معمولاً پلتفرم‌های انتشار پادکست  این امکان را دارند که مخاطبان بتوانند بر اساس نام قسمت یک پادکست را جستجو کنند.  شما می توانید با استفاده از کلمات کلیدی در عنوان پادکست (مثلا ورزش یا شیراز و…) مخاطبان بیشتری را جذب کنید و در سطح بالاتری از دسترسی قرار بگیرید.

مطلب پیشنهادی: چرا پادکست می سازم؟

اشتراک گذاری این مطلب

مطالب مرتبط

امتیاز دهی به این مطلب