قسمت اول : چرا پادکست میسازم؟

چگونه-پادکست-بسازیم

چه عواملی برای ساخت پادکست لازم است؟

اول اینکه انگیزتون از ساخت پادکست چیه باید بدونید که چه مخاطبانی به شما گوش می دند و اصلا چرا گوش می دند؟ از میزان زمان هر قسمت از پادکست مطلع بشید و اینکه بدونید هر قسمت چه بخش های متفاوتی داره، فرمت پادکستتون چیه و به چه امکاناتی احتیاج دارید و نرم افزاری که پادکستتون رو با اون ضبط و ویرایش کنید چیه؟ لحن متنتون به چه شکل باید باشه و چه موسیقی متنی رو براش در نظر گرفتید و در نهایت پادکست شما در کجا قرار است منتشر شود؟

متن سربرگ خود را وارد کنید

چگونه می توانیم پادکست بسازیم؟ (نکات مهم ساخت پادکست برای مبتدی ها و حرفه ای ها)

مازیار ملت خواه

نمونه صدای مستند دانلود نمونه صدای تبلیغاتی دانلود نمونه صدای خبری دانلود نمونه صدای تیپ گویی

30 فروردین 1403
29 فروردین 1403

آریانا امینیان

نمونه صدای حماسی دانلود نمونه صدای خبری دانلود نمونه صدای مستند دانلود نمونه صدای تبلیغاتی دانلود

دستیار صوتی

دستیار صوتی آدیو مارکتینگ روشی برای رسیدن به مخاطب هدف از طریق ابزارهای صوتی بوده است.

25 فروردین 1403
25 فروردین 1403

روز جهانی صدا

شعار روز جهانی صدا در سال 2024: یک جهان ، چند صدا انسان‌ها در زندگی روزمره

در سری مقالات “چگونه میتوانم پادکست بسازم؟ ” می خواهیم قدم به قدم چگونی ساخت پادکست را به شما آموزش بدهیم می توانید این مقالات را هرهفته از وبلاگ چکاوا دنبال کنید.

این مقاله یک راهنما است برای شما که می خواهید پادکست بسازید، ساخت هر پادکست شامل مراحل  گوناگونی مانند برنامه ریزی، نوع تجهیزات، ویرایش، انتشار، رشد و… می شود،  پس اگر می خواهید یک پادکست موفق داشته باشید این مطلب را از دست ندهید. امیدواریم بعد از خواندن این مطلب انگیزه لازم را برای شروع یک پادکست پیدا کرده باشید.

گام اول برای ساخت پادکست

اولین سوال برای شما که می خواهید پادکست را شروع کنید  این است: “چرا؟” اول از همه باید بدانید که انگیزه شما برای شروع یک پادکست چیست و با  انتشار  این پادکست می‌خواهید به چه هدفی دست پیدا  کنید این سوال می تواند تکلیف خیلی از چیزها را روشن  کند.

 قبل از هر چیزی باید این سوال ها را از خودتان بپرسید:

  • چرا شما میخواهید یک پادکست تهیه کنید ؟
  • مخاطبان پادکست شما چه کسانی هستند ؟
  • چرا آنها باید پادکست شما را گوش کنند ؟
  • اسم پادکست شما چیست ؟
  • هر قسمت از پادکست شما باید چه زمانی داشته باشد؟
  • در هر قسمت میخواهید چند بخش متفاوت داشته باشید؟
  • فرمت پادکست شما چه چیزی است؟
  • به چه تجهیزاتی برای ضبط پادکست احتیاج دارید؟
  • با چه نرم افزاری قرار است پادکست های خود را ضبط و ویرایش کنید؟
  • متن شما با چه لحنی نوشته خواهد شد؟
  • قرار است در پادکست خود از مهمان استفاده کنید؟
  • قرار است در پادکست خود از موسیقی اورجینال استفاده کنید یا آرشیوی؟
  • کجا قرار است پادکست خود را منتشر کنید؟

پادکست شما دقیقاً چه چیزی میخواهد بگوید ؟

 اول از همه می خواهیم جواب این سوال را بدهیم که چرا شما می خواهید یک  پادکست داشته باشید؟       آیا شما یک نویسنده هستید؟ یک کسب و کار را اداره می کنید؟ یا مدیر بازاریابی هستید؟ 

اگر یکی از موارد بالا هدف شما از ساخت پادکست باشد شما این راه را به عنوان یک راه عالی برای قدرتمند تر شدن در بازار انتخاب کرده اید، و  میتوانید به راحتی با محتوای ارزشمند و سرگرم کننده خودتان را به مشتریان بشناسانید.

 اما از طرف دیگر ممکن است شما صرفاً به ساخت پادکست “علاقه” داشته باشید؟  این به به این معنی است که شما در حال ایجاد یک نوع وبلاگ صوتی برای گذراندن اوقات فراغت خود هستید و یا می خواهید در رابطه با چیزی صحبت کنید که در مورد آن اشتیاق زیادی دارید و فکر میکنید ممکن است افراد دیگری هم بخواهند به موضوع مورد علاقه شما  گوش بدهند.

 در هر صورت شما باید قبل از ساخت پادکست “چرا” ی خود را شناسایی کنید.  این به شما کمک می کند که حتی اگر در میانه راه کمی کار سخت شد  بتوانید انگیزه خود را حفظ کنید.

بعد از “چه چیزی” نوبت “چه کسی” است؟

 سوالی که باید از خودتان بپرسید این است: شما دارید پادکست تان را برای چه کسانی می سازید؟  اگر شما مشخص نکنید که دقیقا مخاطبانتان چه کسانی هستند و بیشتر چه مدل افرادی علاقه دارند به پادکست شما گوش کنند فرصتی برای افزایش مخاطب نخواهید داشت.

hadaf-az-padcasts-min

 اگر مثلاً مربی بدنسازی هستید که  که به دنبال گسترش کسب و کار خود هستید و می خواهید یک پادکست تناسب اندام و سلامتی تولید کنید، مخاطبان مورد نظر شما افرادی هستند که علاقه مند به  خوردن غذاهای سالم ، ورزش و یا بدنسازی اند.  و یا از طرف دیگر اگر می‌خواهید  یک پادکست سرگرم  کننده تولید کنید در رابطه با زامبی ها و ماجراهای آخرالزمانی، مخاطبان هدف شما کسانی هستند که علاقه مند به قصه های فانتزی  وفیلمهای علمی تخیلی هستند.  پس قبل از ضبط پادکست شنوندگانتان را به خوبی بشناسید.

به مخاطبان یک دلیل برای گوش دادن بدهید:

 آیا شما واقعا به مخاطبان تان کمک می کنید وزن کم کند ؟ (در مورد پادکست سلامتی) یا واقعاً اطلاعات سرگرم کننده ای در رابطه با داستان های علمی تخیلی  به او می دهید ؟ (در مورد پادکست زامبی) اگر واقعا چنین است شما برای مخاطب خود ارزش افزوده به ارمغان می آورید.

One-reasion-to-listen-min

 حالا نه تنها آنها برای گوش دادن به شما دلیل دارند بلکه به احتمال زیاد به سمت شما بازخواهند گشت.  به عنوان مثال  پادکست چنل بی نمونه بارز از اهمیت دادن به  خواسته شنوندگان است. علی بندری به عنوان سازنده  یکی از پرطرفدارترین پادکست های فارسی دقیقا چیزی را به شنوندگان خود ارائه می دهد که  آنها تمایل دارند بشنوند.  نه تنها شنوندگان پادکست چنل                                                                               بی از شنیدن آن لذت می برند بلکه بی صبرانه منتظر قسمت های بعدی این پادکست می نشینند  و این  می تواند آرزوی  هر پادکستری  باشد. پس اگر میخواهید ساختن پادکست را شروع کنید یک قلم و کاغذ بردارید و سوال های بالا را از خودتان بپرسید و جوابشان را بنویسید، ما هم هر هفته سعی میکنیم به یکی از این سوالات پاسخ دهیم.

مطلب پیشنهادی: چگونه از میکروفون بهترین استفاده را ببریم؟

اشتراک گذاری این مطلب

مطالب مرتبط

امتیاز دهی به این مطلب