۴ نکته برای صداگذاری ویدیو

علیرضا-بختیاری-1-

شما می‌خواهید یک ویدیو بسازید و آن را صداگذاری کنید اما شاید ندانید چه صدایی برای هدف شما مناسب است و بهترین بازدهی را دارد ، ضبط نریشن و صداگذاری بر روی ویدیو ها اصول خاص خودش را دارد و شما باید با توجه به پروژه و نوع فیلم تولیدی مشخص کنید که چه نوع نریشنی مناسب شما است ؟ نریشن تبلیغاتی ، مستند ، حماسی ، خبری و….

 

قبل از هر چیزی یک طرح اولیه بنویسید ، اهداف و ویژگی‌های فیلم تان را روی کاغذ بیاورید تا بتوانید بررسی کنید که چه نوع دوبله و صداگذاری برای کار شما مناسب‌تر است سپس می‌توانید مراحل زیر را به ترتیب دنبال کنید تا ببینید که صدای کدام هنرمند بهترین انتخاب برای پروژه شما است.

 

voice-recording-(3)

1.نوع گوینده را انتخاب کنید

از خودتان بپرسید که چه نوع صدایی برای کار شما مناسب است؟ صدای پرانرژی و شاد ؟ رسمی و پرقدرت؟ لطیف و مهربان؟ و یا رسا و تأثیرگذار ؟ چه جنسیتی برای اهداف پروژه شما مناسب‌تر است صدای زنانه یا صدای مردانه؟ آیا شما برای منطقه‌ای خاص ویدیو می‌سازید و باید لهجه خاصی داشته باشید؟ آیا صدایی با تن یکنواخت می‌خواهید یا صدایی با فرکانس های متغیر و اوج و فرودهای زیاد؟ پاسخ دادن به هر کدام از این سؤال‌ها می‌تواند شما را یک قدم به انتخاب بهترین گوینده ممکن نزدیک کند

برای شنیدن صداها می‌توانید به صفحه گویندگان مراجعه کنید و نمونه نریشن ها را در لحن‌های مختلف با یکدیگر مقایسه کنید

voice-recording-(5)

2.طرح اولیه را مرور کنید

در حالی که ما بیش‌تر از 70 گوینده را در سایت کنار هم آورده‌ایم تا انتخاب مناسب راحت‌تر اتفاق بیفتد بهتر است شما هم طرح فیلم خود را با جزئیات و سر حوصله بنویسید تا با ارائه آن به گوینده او را در جریان اتفاقی که قرار است بیفتد بگذارید ، داشتن یک طرح به خوبی نوشته شده و قابل خواندن قطعاً به گویندگان و دوبلور ها کمک خواهد کرد تا شما به ذهنیت شما از پروژه نزدیک تر شوند. بازیگر صوتی ( نریتور) باید بتواند آن چیزی که شما از او می‌خواهید را درک و تفسیر کند تا دنیای ذهنی‌اش با دنیای ذهنی شما در یک راستا قرار بگیرد.

3.شناخت دقیقی از متن و مخاطب داشته باشید

اگر ضبط صدا برای یک ویدیوی آموزشی در نظر گرفته شده باشد، باید از گوینده بخواهید متن شما را با یک صدای جذاب و آموزنده بخواند ، اگر ویدئو شما یک ویدیوی بازاریابی است، گوینده را مطلع سازید که تن صدایش بیشتر متقاعد کننده باشد.

در متن ارسالی سعی کنید همیشه راهنمایی برای تلفظ نام تجاری و یا کلمات تخصصی بگذارید چرا که ممکن است واژه‌ها مبهم باشند و در نهایت اشتباه تلفظ شوند . چند نمونه ویدئو که از نظر  شما صدای مناسبی دارند ( چه با نریشن فارسی چه با نریشن انگلیس و یا هر زبان دیگری) دانلود کنید و قبل از ضبط به گوینده بدهید تا با لحنی که مد نظر شما است بیشتر آشنا شود. هر جزئیات خاصی که از گوینده توقع دارید در متن شما رعایت کند را به صورت حاشیه نویسی در متن ذکر کنید جزئیاتی از مانند تند یا آهسته خواندن قسمت خاصی از متن و یا تأکید روی کلمه‌ای مشخص.

voice-recording-(4)

4.خلاق و داستان گو باشید

در دنیای امروزی ریتم تکراری صدا هر چه قدر هم حرفه‌ای باشد چندان جذاب نیست یا شما برای دیده و یا بهتر بگوییم شنیده شدن فیلمتان یا باید از صدای گویندگان مطرح این حوزه استفاده کنید و یا یک خلاقیت به خرج بدهید ، از گوینده بخواهید متن شما را با لحنی متفاوت بخواند ، با لحن کسی که می‌خواهد یک مسئله پیچیده فیزیک را برای بچه 5 ساله توضیح بدهد ، با لحن کسی که دوست صمیمی شماست و قصد دارد شما را سرکار بگذارد و یا با لحن کسی که در باغ وحش در قفس شیرها گیر افتاده ، اضافه کردن مقدار کمی پیش زمینه داستانی به صدای گوینده باعث می‌شود نریشن فیلم شما ویژگی‌های منحصر به فرد خودش را پیدا کند.

حتی می‌توانید اگر ویدیو شما در حوزه سرگرمی قرار می‌گیرد در زمان ضبط نریشن از گوینده بخواهید صدای شخصیت‌های معروف مانند محمدرضا حیاتی یا عادل فردوسی پور را تقلید کنند ، همه می‌فهمند که صدای گوینده شما صدای همان فرد نیست اما همین ارجاع به آدم معروف ها می‌تواند ویدیو شما را جذاب‌تر کند.

voice-recording-(2)

حالا می‌توانید با خیال راحت سفارش نریشن بدهید

وقتی مراحل بالا را طی کنید احتمال اینکه صدای دریافتی بهترین بازدهی و نتیجه را برای تیم شما به همراه داشته باشد بسیار بالا می‌رود. در هر کدام از مراحل بالا اگر به راهنمایی  نیاز داشتید می‌توانید با چکاوا تماس بگیرید ، اینجا همه چیز آماده شده برای اینکه شما بتونید یک تجربه لذت بخش در حوزه صدا و نریشن را داشته باشید.

اشتراک گذاری این مطلب

مطالب مرتبط

امتیاز دهی به این مطلب