از بازی‌های کودکی تا گویندگی / گفتگو با مرضیه ابراهیمی

می‌گوید بازی‌های کودکی‌اش او را به سمت گویندگی کشانده است، متولد اسفند سال ۱۳۶۶ و لیسانسه هنرهای تجسمی است.

در ادامه گفتگوی چکاوا با مرضیه ابراهیمی را می‌خوانید:

چطور وارد عرصه گویندگی شدید؟

در کودکی عروسک‌های کاغذی می‌ساختم و برایشان صدا و تیپ می‌گذاشتم و ناخودآگاه در این زمینه کار می‌کردم، اما اولین کسی که به من گفت که استعداد گویندگی دارم دختردایی‌ام بود که گفت: وقتی حرف می‌زنی انگار یک شخصیت کارتونی صحبت می‌کند. بعد از دوران دبیرستان از سطحی‌ترین مرحله یعنی آمورشگاه‌های گویندگی شروع کردم و به صورت یک‌سال مداوم آموزش دیدم طوری که تمام دنیا و فکر و خیالم تبدیل شد به صدا، بعد از اتمام دوره‌ام در سال ۱۳۸۸ به دنبال استودیوها و جاهای‌ مرتبط برای تست دادن گشتم. 

به جز گویندگی چه فعالیت‌هایی دارید؟

از همان کودکی علاقه‌هایم را دنبال کردم، هنرهای تجسمی و دوبله اما علاقه بیشتر و اولویت اول من صدا بود و الان نیز صدا حرفه‌ اصلی‌ام می‌باشد، بیشتر در زمینه دوبله، گویندگی رادیو و سازمان صدا و سیما فعالیت می‌کنم و نقاشی را در اوقات فراغت پیگیری می‌کنم.

 اولین کاری که دوبله کردید چه بود؟ 

در همان دورانی که تست می‌دادم یک کار آموزش زبان انگلیسی برای کودکان را کار کردم. 

شخصیت‌هایی که جایشان صحبت می‌کنید می‌تواند روی شما تاثیرگذار باشد؟ 

می‌توانند تاثیرگذار باشند و همچنین می‌توانند تاثیر بپذیرند، معمولا توانایی‌هایی ناپیدا درون انسان وجود دارد و می‌شود آن‌ها را بروز داد، خودم شخصیت آرام و سربه زیری داشتم اما بعد که وارد این کار شدم متوجه شدم که چه استعدادهایی داشتم و می‌توانم چه تیپ‌هایی را بگویم. هم تاثیر می‌گیریم هم تاثیر می‌گذاریم. 

تا اینجا که پیش ‌آمدید چه مشکلاتی سر راهتان بود؟

مشکلات خیلی زیادی بود٬ به خصوص در آن سال‌های ابتدایی که در دوره‌های آموزشی شرکت می‌کردم با یک ناکامی مواجه شدم واقعا دوران سختی بود، سال ۸۸ که آموزش دیدم هنوز شغلی نذاشتم و دانشجو بودم و پرداخت شهریه‌ها مشکل ساز بود و مجبور شدم کلی پول قرض بگیرم.

دوبله از لحاظ اقتصادی زندگی‌تان را تامین می‌کند؟

 واقعا نمی‌شود به بحث درآمدی صدا تکیه کرد، گاهی یک سری کار تیزر پیش می‌آید که می‌شود روی مبلغش حساب کرد اما خب همیشگی و روتین نیست.

رمز موفقیت‌ خود را چه می‌دانید؟

پشت‌کار٬ من هیچوقت ناامید و دلسرد نشدم

 به عنوان یک گوینده جوان برای آن‌هایی که می‌خواهند تازه وارد این کار شوند چه توصیه‌هایی دارید؟

 ابتدا علاقه‌مندی خود را پیدا کنند که در چه زمینه‌ای از صدا می‌خواهند فعالیت کنند زیرا دنیای هنر و دنیای صدا بسیار گسترده است. باید دغدغه‌های خود را بشناسند و بدانند که چه چیزی می‌خواهند ارائه کنند.

 نظرتان راجع به سایت چکاوا چیست؟

 به‌نظرم ایده خیلی خوبی است، بانک‌های صدای زیادی وجود دارد اما چکاوا خدمات ویژه‌تری ارائه می‌کند و کسانی که علاقه‌مند به گویندگی هستند می‌توانند توانایی خود را آنجا محک بزنند و کارشناسان چکاوا نظر حرفه‌ای خود را اعلام کنند.

اشتراک گذاری این مطلب

امتیاز دهی به این مطلب